Daňová evidence, dříve jednoduché účetnictví, je forma účtování, kterou mohou využívat všechny fyzické osoby, jejichž obrat za předchozí kalendářní rok nepřesáhl částku 25 milionů Kč. Zároveň nejsou účastníky sdružení a nejsou zapsány v obchodním rejstříku. Druhou formou účtování je účetnictví podvojné (dnes už běžně označované pouze slovem účetnictví).
Daňová evidence se využívá pro zjištění základu daně z příjmů. Vedení účetnictví je však mnohdy nad síly podnikatelů - můžete k němu tak využít například našich služeb nebo se pokusit získat potřebné znalosti. Je však jasné, že daňová evidence je mnohem jednodušší než podvojné účetnictví a pro potřeby mnoha podnikatelů více než dostačující. Daňovou evidenci můžete plně přizpůsobit svým představám a zkombinovat ji například i s výdajovými paušály. Rozhodně není nijak limitující.
Evidenci tvoří dvě základní části, a to evidence příjmů a výdajů a evidence majetku a závazků. Veškeré doklady je potřeba archivovat a promítnout do daňové evidence. Do evidence příjmů a výdajů patří například příjmy obdržené hotově a bankovním převodem, odpisy, stravné, výdaje na auto a další daňově uznatelné náklady. V případě majetku se jedná o přehled pohledávek, závazků a inventuru.
Daňová evidence se vede za hospodářský rok, který je nejčastěji shodný s rokem kalendářním, tj. od 1.1. do 31.12. Je upravena v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Daňovou evidenci mohou vést neplátci i plátci DPH. Jak již bylo napsáno, po přesáhnutí obratu 25 milionů Kč musíte začít vést podvojné účetnictví. Tak samozřejmě můžete účtovat i na základě svého rozhodnutí. Vrátit se zpět k daňové evidenci však není tak jednoduché. Je to možné až po pěti po sobě jdoucích letech, ve kterých výše obratu nedosáhla zmíněných 25 milionů Kč.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy